jak wazna aktywność fizyczna u dzieci

Jak ważna aktywność fizyczna u dzieci?

Już od samych narodzin dzieci powinny być aktywne pod względem fizycznym. Dopiero dzięki temu we właściwy sposób odbywa się ich rozwój fizyczny, umysłowy, a zarazem emocjonalny i społeczny. Powinni być do tego szczególnie przekonani rodzice, którzy mogą zachęcać dzieci do aktywności fizycznej. Dodatkowo nie powinni hamować swoich dzieci, zniechęcać ich do ćwiczeń. Czasami mogliby uznać, że bezpieczniej będzie, gdy nie ruszają się zbyt dużo. Natomiast słabsza aktywność fizyczna bądź jej brak sprawia, że dzieci nie rozwijają się tak, jak należy. Takie dzieci są również bardziej narażone na pewne choroby i alergie. Dlatego tak wielu lekarzy zachęca, aby rodzice kształtowali u swoich dzieci aktywność fizyczną. Na podstawie przeprowadzonych badań przez organizację zdrowia WHO uznano, że dzieci w wieku od 5 do 17 roku życia potrzebują pewną dawkę ćwiczeń. Jaką?

Zalecana aktywność dzieci w tygodniu:

zalety aktywności fizycznej i ruchowej dzieci

  • 60 minut każdego dnia – wysiłek o różnej intensywności i rodzaju
  • 3 razy przez 15 minut – ćwiczenia poprawiające elastyczność i siłę oraz rozwój mięśni
  • 5 razy po 30 minut – intensywne ćwiczenia doprowadzające do zmęczenia

Jeśli dzieciom zostanie dostarczona większa aktywność fizyczna, to również okaże się w pełni zdrowa.

Co jeszcze daje aktywność fizyczna u dzieci?

 aktywność ruchowa dzieci i ćwiczenia oraz sport dla dzieci

Dzieci aktywne fizyczne chętnie biorą udział z rówieśnikami w pewnych grach i zawodach. Dzięki temu rozwijają się pod względem intelektualnym, emocjonalnym i społecznym. Praca w grupie sprawia, że radzą sobie również z pewnymi problemami, z którymi przyjdzie im się zmierzyć. Okazuje się, że stałe aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na akceptację samego siebie.

Dobrze działający układ hormonalny, odpowiedni poziom glukozy, właściwa przemiana materii, poprawnie działający metabolizm. To wszystko jest w stanie zapewnić codzienny wysiłek fizyczny. Ale to nie wszystko. Okazuje się, że dzięki niemu zmniejsza się poziom ciśnienia tętniczego. Ich serce rozwija się więc na wysokim poziomie i pozostaje silne na kolejne lata.

Aktywność ruchowa dzieci przez zabawę

Okazuje się, że dzieci do wysiłku fizycznego najłatwiej jest zachęcić, gdy jest on związany z pewną zabawą. Wtedy ta aktywność ruchowa nie wydaje się dla nich zbyt wyczerpująca i nudna. Okazuje się ciekawą formą rozrywki, na którą chętnie się decydują. Rodzice i inni opiekunowie nie muszą wtedy przymuszać dzieci do ruchu. Do dyspozycji są gry, które dodatkowo angażują emocje i dostarczają cenne przygody. Gdy spojrzymy już na pewne dziedziny sportu, to zauważymy różne gry zespołowe. Już ich zastosowanie sprawia, że większa ilość dzieci jest zaangażowana w tą zabawę. Automatycznie bardziej są zachęceni do tego, aby brać w niej udział i uzyskać w niej jak najlepsze wyniki.

Przykłady zabawnej aktywności ruchowej dla dzieci:

  • piłka nożna
  • koszykówka
  • bieganie
  • dwa ognie
  • siatkówka
  • piłka ręczna
  • skakanka

Taki wysiłek będzie oznaczał dla nich poprawną pracę mięśni szkieletowych, cenny wydatek energetyczny i jeszcze więcej.

Wysiłek fizyczny dla dzieci w każdym wieku:

Aktywność fizyczna dzieci oraz sport dla dzieci

  1. Wczesne dzieciństwo – już w tym okresie dzieci mają ogromną potrzebę poruszania się, ruchu. Taka aktywność dzieci związana jest z odpowiednim obciążeniem wysiłkowym, który sprzyja dalszemu rozwojowi dziecka. Uczy się odpowiedniej regulacji poziom wysiłku, rozwija motorykę ciała i zaopatruje organizm w cenny tlen.
  2. Wiek szkolny (6-12 lat) – wysoka aktywność ruchowa i spontaniczność fizyczna. Tutaj już dzieci uczą się coraz bardziej panować nad swoim ciałem, ekonomią ruchów i ich celowością. Zdobywają cenne umiejętności ruchowe (podczas pływania, na łyżwach, nartach i rowerze). Dziecko uwielbia wtedy konkurowanie z innymi, osiąganie zwycięstw.
  3. Dojrzewanie płciowe (12-18 lat) – czas powstawania pewnych zakłóceń rozwoju motorycznego, przez co zmienia się aktywność ruchowa i proporcje ciała. Wzmacnia się napięcie mięśniowe i pojawia mniej chęci do ćwiczeń fizycznych. Takie lenistwo szczególnie spotyka kobiety, szczególnie przed i podczas pierwszych miesiączek, co ma stanowić ochronę organizmu przed pozbyciem się zbytniej ilości potrzebnej energii do właściwego działania wszystkich funkcji rozrodczych.

Co stymuluje i wspomaga aktywność fizyczna u dzieci? Rozwój fizyczny, intelektualny, motoryczny, psychiczny, społeczny. To tylko pokazuje, jak ważna jest aktywność fizyczna już w dzieciństwie i młodości. Może zadecydować o całym późniejszym życiu dorastających dzieci.

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij