Rozwój percepcji wzrokowej u dziecka – materiały wspomagające
Percepcja wzrokowa to pojęcie dobrze znane psychologom, lekarzom czy pedagogom, jednak powinno mieć też istotne znaczenie w przypadku rodziców, którzy mają bezpośredni kontakt z dzieckiem i to od nich zależy wspomaganie rozwoju dziecka lub obserwacja pierwszych, niepokojących zmian. Jeśli termin kojarzy się z oczami i tym, co widzimy to już dobre połączenie. Percepcja wzrokowa to według definicji naukowych: „zdolność do rozpoznawania i rozróżniania bodźców wzrokowych a także do ich interpretowania przez odniesienie do poprzednich doświadczeń”, co oznacza że potrafimy zobaczyć konkretne rzeczy za pomocą zmysłu wzroku i skategoryzować lub interpretować dzięki nabytej wiedzy. Rozwój percepcji wzrokowej odgrywa istotną funkcję w procesie czytania, pisania, układania poszczególnych elementów czy ich rozkładania.
Zgodnie z przytoczoną definicją, okazuje się, że ekspozycja bodźców wzrokowych i umiejętne otaczanie się nimi, powoduje nabywanie doświadczenia, a tym samym lepsze wyniki percepcji wzrokowej, które przekładają się na wspomniane wyżej czynności. Z tego powodu warto wprowadzać dziecku gry i zabawy rozwijające funkcje wzrokowe, aby wspomóc ten konkretny narząd zmysłu, ogólny rozwój i uniknąć ewentualnych deficytów.
Konkretne ćwiczenia należy stosować zgodnie z możliwościami dziecka. Zadania powinny być dostosowane do wieku i etapu rozwoju, który różni się nawet w tej samej grupie wiekowej. Nie należy zmuszać dziecka do organizowanych zajęć. Najlepiej, gdy stymulacja percepcji wzrokowej odbywa się w warunkach bezpiecznych, przyjaznych dziecku – tak, by było w stanie czerpać z niej przyjemność i radość. Materiały do ćwiczeń można wybrać na własną rękę (znajdziesz je na stronie mojebambino.pl), uwzględniając jednak powyższe wskazówki, lub po konsultacji ze specjalistą, który rozpozna problem albo zaproponuje narzędzia wspomagające.
Zalecane metody wspomagania rozwoju percepcji wzrokowej:
układanie figur, kształtów, w kolejności na podstawie stworzonego wzoru lub odtworzenie z pamięci (np. klocki edukacyjne Canoe),
ćwiczenie lewej oraz prawej półkuli mózgu (np. seria: Stymulacja prawe i lewej półkuli mózgu),
łączenie poszczególnych elementów obrazka na podstawie wzoru lub bez (np. Składaki – układanka),
układanie puzzli (np. Seria: Logiczne puzzle),
kategoryzowanie według przyjętych zasad: kolorów, kształtu (np. Abak do sortowania),
wskazywanie różnic na eksponowanych obrazkach (np. Znajdź różnicę – zdjęcia),
ćwiczenia pamięci wzrokowej (np. Spójrz i porównaj – dopasuj wzory),
uzupełnianie brakujących elementów na obrazkach (np. Magnetyczna plansza – twarze).