Dziecko w zerówce – po czym poznać, że nadaje się do szkoły?
Choć ustawa nie nakłada już obowiązku pójścia do pierwszej klasy 6-latków, to wciąż wielu rodziców staje przed dylematem, czy posłać już swoją pociechę do pierwszej klasy. Warto zastanowić się, czy dziecko, które uczęszczało przez klika lat do przedszkola, poradzi sobie z szkołą. Oczywiście trzeba pamiętać, aby 6-latek mógł pójść do szkoły musi uzyskać pozytywną opinię, która jest wydawana przez poradnię rodzinną. Konieczne jest też ukończenie tzw. zerówki.
Przedszkole prywatne – czy to najlepszy wybór?
Wielu rodziców planuje przyszłość swoich dzieci. Zatem stawia na edukację już od najmłodszych lat. Oczywiście należy pamiętać, aby dziecko nie utraciło dzieciństwa, bo przecież zabawa również w jego rozwoju ma kluczową rolę.
Rodzice dużą wagę przywiązują już do wyboru przedszkola. Często najlepszym wyborem wydaje się być przedszkole prywatne.
Przedszkole niepubliczne poza realizacją programu ustalonego przez ministra edukacji realizuje również wiele zajęć dodatkowych.
Dzięki nim dziecko może rozwijać swoje talenty. Warto również pamiętać, że zajęcia w prywatnym przedszkolu mogą doskonale przygotować dziecko do pójścia, do pierwsze klasy.
Skala gotowości szkolnej – wynik testu ma znaczenie
Często dzieci marzą by jak najszybciej pójść do pierwszej klasy. W końcu starsze rodzeństwo już do niej uczęszczało, a w szkole można nauczyć się wielu ciekawych rzeczy.
Jednak dzieci mogą nie zdawać sobie sprawy, że w szkole trzeba ściśle dostosowywać się do norm i reguł. Często na początku mogą mieć problem z wysiedzeniem w ławce 45 minut, a czasami tęsknota za mamą sprawia, że nie potrafią się skupić.
Dlatego poza przeprowadzeniem testu kluczową rolę pełni również obserwacja zarówno przez rodziców, jak i panie przedszkolanki. Jednak bądźmy szczerzy, w przypadku prywatnego przedszkola nauczyciel może lepiej ocenić ucznia, choćby ze względu na fakt, że grupy są po prostu mniejsze. W poradni rodzinnej dziecko jest oceniane pod kątem umiejętności szkolnych, a także kompetencji poznawczych.
Liczy się również samodzielność i sprawność motoryczna, czy aktywność społeczna. Na tej podstawie 6-latek otrzymuje punkty, z których następnie wykonuje się wykres. Widać na nim stopień gotowości. Może on być wysoki, średni lub też niski.
Obserwacja jest kluczowa – poznaj swoje dziecko
Oczywiście warto zauważyć, że niepubliczne przedszkole może wystawić wnikliwą ocenę umiejętności dziecka. Nauczyciele obserwują charakter i umiejętności. Zatem rodzic na samym początku powinien porozmawiać z nauczycielem wychowania przedszkolnego i ewentualnie dowiedzieć się, czy dziecko ma jakieś braki.
Jednak również w domu rodzice powinni dogłębnie przeanalizować zachowanie swojej pociechy. Tutaj warto zwrócić uwagę na kompetencję poznawcze. Warto zatem rozmawiać z dzieckiem na temat przyrody, czy pogody. Warto także rozmawiać o zainteresowaniach, zapytać czego najbardziej lubi się uczyć.
Oczywiście należy także zwrócić uwagę na jego koncentrację. Czy umie wykonać krótkie zadania bez konieczności przerw. Istotne znaczenie ma również motoryka, zatem trzeba sprawdzić, czy dziecko umie poprawnie trzymać kredki, czy umie złapać piłkę. Dziecko w tym wieku powinno być bardzo ruchliwe. Chętnie powinno biegać i spędzać czas na wolnym powietrzu.
Czy dziecko jest samodzielne?
Samodzielność to podstawa, trudno się z tym nie zgodzić. A jednak wielu rodziców wyręcza swoje dzieci, przez co w wieku 6 lat nie potrafią się same ubrać. A brak samodzielności absolutnie dyskredytuje, aby dziecko mogło pójść do szkoły.
Zatem często bywa tak, że 6-latek chce iść do szkoły, ale niekoniecznie zdaje sobie sprawę, czego nauczyciele będą od niego wymagali. W przypadku, gdy dziecko źle znosi rozłąkę z matką również nie może pójść do pierwszej klasy, a rok w zerówce powinien upłynąć na uczenie się samodzielności.
Dziecko, które jest gotowe do pójścia do szkoły umie też nawiązywać relację z rówieśnikami. Zatem nie szuka konfliktów, ale umie się dzielić i współpracować.
Zatem to rodzic powinien dokonać obserwacji, czy jego dziecko może pójść już do szkoły. Warto tutaj kierować się faktami i realnymi umiejętnościami, a nie tylko chęciami dziecka. Zatem ważne są również rozmowy zarówno z dzieckiem, jak i nauczycielem przedszkolnym.
Warto także poinformować nauczyciela o planowanym posłaniu 6-latka do szkoły, w przypadku niepublicznego przedszkola opiekun ma więcej czasu dla jednego dziecka, zatem tutaj obserwacja może być kluczowa.