Czy efektywne nauczanie może być efektowne? Rzeczowe rozważania na jakże ważny temat, czyli dlaczego lekcje powinny być ciekawe
Prowadzenie lekcji nie jest łatwe, ale tylko wtedy, gdy nauczycielom zależy. Jeżeli im zwyczajnie nie zależy, to tak naprawdę uczenie dzieci traktują tylko jak przykry obowiązek. Niestety takich nauczycieli jest bardzo dużo. A przecież wystarczy tak niewiele. Jeżeli zainteresuje się uczniów ciekawymi lekcjami, to będzie im się chciało uczyć. Motywacja nauczycieli przelewa się na uczniów. Oczywiście rozumiemy, że praca w szkole jest jak każda inna, ale przecież pozostali pracownicy też oceniani są przez pryzmat efektywności pracy, dlatego nauczyciele nie mogą iść na łatwiznę i korzystać od kilku dekad z tych samych przygotowanych przez siebie tematów, co niestety nadal się zdarza, pomimo zmian w programie nauczania. Zatem pamiętajcie, że efektywne nauczanie może być przy okazji efektowne. Poznajcie rzeczowe rozważania na jakże ważny temat, czyli dlaczego lekcje powinny być ciekawe.
Efekty mogą być efektowne, a efektywne uczenie przynosić dobre efekty
Ciekawe lekcje, na których dzieci uczą się, a nie tylko przez 45 minut przepisują dyktowane przez nauczyciela zagadnienia są niewątpliwie dla nich efektywniejsze. Przede wszystkim nie nudzą się, lecz starają się słuchać, a dzięki temu mogą więcej zapamiętać. Ale jest jeszcze coś ważnego, o czym warto wspomnieć, a mianowicie dzieci też nie przeszkadzają i są cicho. Oczywiście nie każda lekcja może być bardzo ciekawa i przekazana w efektowny sposób, ale jednak są takie, które można, a nawet trzeba pokazać w ciekawy sposób. Nie od dziś wiadomo, że fizyka nie jest ulubionym przedmiotem dzieci czy młodzieży. Choć już podręcznik fizyka klasa 4 szkoła podstawowa znacząco się różni od podręczników z jakimi nauczyciele mieli do czynienia choćby 20 lat temu, to jednak system nauczania edukatorów pozostał nadal taki sam jak dwie dekady temu. Skoro podręcznik w łatwy i dostępny sposób przedstawia dane zagadnienia, to warto postarać się i prowadzić lekcję także w sposób ciekawy. Dlatego też zachęcamy do wykonywania eksperymentów, być może więcej uczniów połknie bakcyla i polubi ten nie lubiany przez sporą liczbę dzieci przedmiot.
Cisza, jak makiem zasiał
Jeżeli zaciekawi się uczniów podczas lekcji, nie trzeba obawiać się, że będą przeszkadzać czy zakłócać porządek. Na ciekawych lekcjach jest cisza, jak makiem zasiał. Nawet jeżeli zdarzy się, że jakaś jednostka będzie chciała przeszkadzać, to zwyczajnie pozostała klasa ją będzie strofować. A dzięki ciszy na lekcji zdecydowanie lepiej wykłada się Wam materiał, wszak nie rozpraszacie się, ciągle upominając rozmawiających na zajęciach uczniów, a przy okazji nie szargacie swoich nerwów.
Efekty są jak na dłoni
Kolejną zaletą efektownych lekcji jest to, że dzieci lepiej zapamiętują materiał i go rozumieją, a nie uczą się tylko na pamięć. Nie od dziś wiadomo, że jeżeli uczeń nie będzie rozumiał materiału, to jego zaległości będą tylko rosły. Dlatego też ucząc chemii czy fizyki trzeba tak prowadzić lekcje, aby podstawy materiału były przez nich zrozumiane, w ten sposób jest duża szansa, że nawet trudniejsze działy nie będą stanowić dla nich problemów. Jasne, że lekcje nie mogą składać się tylko z eksperymentów, ale tłumacząc zasady choćby grawitacji, możecie posłużyć się prostymi pomocami naukowymi, które swoją drogą i dzieci mogą wykonać samodzielnie.
Gdy dzieci lubią chodzić do szkoły…
Jeżeli lekcje byłby ciekawe, to wiele dzieci lubiłoby chodzić do szkoły, a tak na wielu przedmiotach zwyczajnie się nudzą i tylko narzekają na ból ręki, szczególnie gdy pani nauczycielka każe im przez cały czas pisać. Najgorzej jest, gdy na lekcjach wykonuje się tylko najprostsze zadania, a te najtrudniejsze dzieci muszą robić w domu. Dlatego też przypominamy wszystkim nauczycielom, że lekcje nie mogą być traktowane jako przykry obowiązek. Pamiętajcie, że to Wasz zawód i swoje obowiązki musicie wykonywać z zaangażowaniem.
Owszem są dzieci, które trudno zachęcić do nauki i zainteresować. Ale to w wielu przypadkach wina nas dorosłych, gdyż zapominamy, że dziecko to dziecko i nie może wytrzymać w skupieniu tyle co my dorośli. Dlatego jeżeli chcemy, aby wiele wynosiło z lekcji, to te lekcje muszą być ciekawe.